Rower górski – cechy i zalety

Rynek rowerowy bardzo się rozrósł i ma do zaoferowania bardzo wiele. Możemy kupić sprzęt dla rozmaitych celów. Mamy, więc dostęp do rowerów szosowych, popularnie zwanych kolarzówkami. Mamy też rowery miejskie czy na przykład turystyczne do jazdy w zróżnicowanym terenie. Dla każdego to, co lubi najbardziej.

Na rynku znaczące miejsce zajmują rowery górskie. Są bardzo popularne i charakterystyczne. Dzielą się na kilka, różniących się między sobą kategorii.

Cechy roweru górskiego

 Trudne terenowe trasy to środowisko, w którym rowery górskie sprawdzają się najlepiej. Zbudowane są na bazie charakterystycznej ramy, która sprawia, że użytkownik przybiera pochyloną pozycję ciała. W trakcie produkcji ramy używa się dwóch rodzajów materiału, stal lub aluminium. Stal dzieli się na hi-ten i Cro-mo. Pierwsza jest ciężka i bardzo wytrzymała, druga za to jest stosunkowo lekka. Aluminium to coraz częściej wykorzystywany materiał. Ramy na jego bazie są może miej wytrzymałe, lecz rekompensują to lekkością.

Charakterystyczną cechą są też koła, przeważnie 26 calowe. Umieszcza się na nich szerokie opony z widocznym bieżnikiem. Nie można wyobrazić sobie roweru górskiego bez amortyzowanego przedniego widelca. Oprócz tego pojawiają się też modele posiadające dwa amortyzatory, przedni i tylny, lub sam tylny. Przerzutki to ostatni rzucający się w oczy element. Najczęstsze są kasety dziesięciorzędowe, z przodu posiadają trzy zębatki.

Grupy rowerów górskich

Powyższy opis dotyczył klasycznego roweru górskiego. Pozostałe grupy mogą nieco odbiegać od tej charakterystyki.

Rowery do amatorskiej jazdy turystycznej to klasa o nazwie ATB. Sprzęt ten jest w niskiej cenie. Bardzo często posiada amortyzowany przedni widelec. Jednakże nie wszystkie modele są wyposażone w amortyzator. Kolejna klasa to XC. Jest to wyższy stopień zaawansowania, pozwalający na jazdę jazdy w trudniejszym terenie.

W tej klasie polecamy rowery ze sklepu PM Bike – w szczególności serię marki Habike, w tym sezonie interesujacyą propozycją są modele Hardnine.

Tego typu rowery również posiadają jeden amortyzator z przodu. DOWNHILL to już grupa ściśle wyspecjalizowana, bowiem nadaje się jedynie do zjazdów. Charakteryzują ją dwa amortyzatory oraz wytrzymała rama i duże tarcze hamulcowe.

Rower downhill

Rowery FREERIDE są podobne w wyglądzie do downhillowych. Zasadnicza różnica to możliwość podjeżdżania pod wzniesienia. Ich amortyzatory powinny posiadać skok około 170 mm. Sprzęt ENDURO to jeszcze większa uniwersalność. Przeznaczone są do jazdy na wymagających górskich szlakach. Skok zawieszenia to około 160 mm. TRAIL, ALL MOUNTAIN to lekkie i bardzie delikatne rowery do jazdy po trasach. Skok zawieszenia to około 120 mm. Pozwala na łatwe podjeżdżanie pod wzniesienia.

Pełna gama sprzętu

Tak wiele kategorii rowerów górskich daje spore możliwości. Zarówno początkujący jak i wytrawni rowerzyści znajdą sprzęt dla siebie. Nic też nie stoi na przeszkodzie by przesiąść się z jednego typu rowerów na inny. To tylko kwestia wyboru.